ARADGROUP

خدمات مالی و حسابداری

اصلاح و تعدیل حساب ها چیست؟

اصلاح وتعدیل حسابها

حسابهای دفتر کل را می توان به دو دسته کلی زیر نتظیم کرد :

الف) حسابهای دائمی :

شامل حسابهای دارایی ، بدهی و سرمایه که مانده آنها به دوره مالی بعد نقل می شود. این حسابها را حسابهای ترازنامه ای نیز می گویند.

ب) حسابهای موقت :

شامل حسابهای درآمد و هزینه وبرداشت که در پایان دوره مالی بسته می شوند. این حسابها را به استثنای برداشت، حسابهای سود و زیانی نیز می گویند. حساب پیش دریافت قبل از اینکه آن را اصلاح کنیم یک حساب مختلط است یعنی قسمتی از آن یک بدهی است که جزء حسابهای دائمی است و قسمت دیگر آن درآمد است که جز حسابهای موقتی است.

اصلاح و تعدیل حسابهای دفتر کل در پایان دوره مالی و به منظور اصلاح، تعدیل و به هنگام کردن (به روز رساندن) مدارک حسابداری ، انجام می شود. بعد از این که کلیه معاملات و رویداد های مالی در دفاتر موسسه ثبت شد ، بعضی از حسابهای دفتر کل مانده های صحیص را برای تهیه صورتهای مالی ارائه نمی دهند. حتی اگر تمام معاملات و عملیات مالی به درستی در دفاتر ثبت شده باشند، حسابداری تعهدی ایجاب می کند که برای تطبیق حسابهای ترازنامه و صورت سود و زیان با فرض دوره مالی و اصل تطابق ، مانده برخی از حسابهای دفتر کل در پایان دوره مالی اصلاح گردد. ادامه مطلب...


اصول حسابداری چیست؟

اصول حسابداری چیست ؟

قواعد کلی که رهنمود ها و مبانی لازم درمورد نحوه اندازه گیری ، ثبت ، طبقه بندی و گزارش نتایج معاملات و عملیات واحد های اقتصادی را فراهم می آورد ، اصول حسابداری خوانده می شود. اصول حسابداری برخلاف مفروضات بنیادی که جنبه زیر بنایی دارند ، عمدتا به جنبه های کاربردی و عملی قضیه پرداخته و شامل اصول زیر می باشند:

  1. اصل بهای تمام شده
  2. اصل تحقق درآمد
  3. اصل تطابق ( مقابله ) هزینه با درآمد
  4. اصل افشاء

اصل بهای تمام شده

طبق این اصل ، دارایی های تحصیل شده در مبادلات باید به جای قیمتهای جاری بازار ، برحسب بهای تمام شده ثبت و برهمین اساس نیز در صورتهای مالی ، منعکس گردد ، بهای تمام شده که به آن« بهای تمام شده تاریخی» نیز می گویند ، مبلغی است که نشان دهنده ارزش اقلام تحصیل شده در معاملات حقیقی و شرایط عادی بوده و به هیج وجه مبتنی  بر برآورد و یا حدس و گمان و اعمال قضاوتهای شخصی نمی باشد . لذا همواره این امکان فراهم است که آن را به طور عینی و بی طرفانه اندازه گیری و تایید نمود. ادامه مطلب...


بستن حسابها چیست؟

بستن حسابهای موقت

برای تهیه ترازنامه ابتدا باید حسابهای موقت بسته شوند. حسابها را از نظر انتقال یا عدم انتقال مانده آنها به دوره مالی بعد ، به دو دسته تقسیم می کنند:

  1-حسابهای موقت     2-حسابهای دائمی

1.حسابهای موقت حسابهایی هستند که مانده آنها به دوره مالی بعد منتقل نمی شود. حسابهای موقت شامل حسابهای زیر می شود :

الف) حسابهای صورت سود وزیان اعم از درآمد ها وهزینه ها

ب) حساب برداشت

2-حسابهای دائمی حسابهایی هستند که مانده آنها به دوره مالی بعد منتقل می شود. حسابهای دائمی شامل حسابهای ترازنامه اعم از دارایی ها ، بدهی ها و سرمایه می شود.

طی دوره مالی ممکن است بخشی از یک حساب دائمی وبخش دیگر آن موقت باشد. این گونه حسابها را حسابهای مختلط می گویند. مثلا حساب پیش پرداخت و پیش دریافت، قبل از اصلاحات از جمله حسابهای مختلط هستند . با انجام ثبتهای اصلاحی قسمت دائمی و قسمت موقتی حسابهای مختلط از هم تفکیک می شود.

در پایان سال مالی برای بستن حساب درآمدها و هزینه ها از یک حساب واسط بنام "حساب خلاصه سود و زیان" استفاده می کنیم. بدین ترتیب ، مراحل بستن حسابهای موقت به صورت زیر می باشد، ادامه مطلب...


کد اقتصادی چیست ؟

کد اقتصادی چیست و چه اشخاصی مکلف به دریافت کد اقتصادی می باشند ؟

کد اقتصادی شماره 12 رقمی است که از طرف سازمان امور مالیاتی به اشخاص حقوقی که اقدام به ثبت شرکت می نمایند و هم چنین اشخاص حقیقی که دارای مجوز کسب و کار از مراجع مربوطه یا دارای محلی برای فعالیت هستند ، تخصیص داده می شود .

شرکت ها و موسسات پس از ثبت در اداره ثبت شرکتها و پس از اینکه آگهی تاسیس آن ها در روزنامه رسمی چاپ گردید ، حداکثر 2 ماه زمان دارند که نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی در اداره امور مالیاتی محل فعالیت و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند و به همین منظور بایستی حق تمبر سرمایه را که معادل 0.2% (دو در هزار ) سرمایه ثبت شده می باشد را پرداخت نمایند و در صورتی که طی مهلت مقرر اقدام به تشکیل پرونده ننمایند بایستی معادل 0.6% شش در هزار (2در هزار بابت اصل حق تمبر و 4 در هزار بابت جریمه تاخیر )حق تمبر پرداخت نمایند .

اخذ کد اقتصادی لازمه موارد ذیل می باشد:

  • اخذ کارت بازرگانی
  • اخذ گواهی نامه ارزش افزوده
  • رتبه بندی و گرید
  • شرکت در مناقصات و مزایده ها
  • عقد قرارداد با شرکتها و سازمان های دولتی و خصوصی
  • ادامه مطلب ...
+ نوشته شده در  چهارشنبه 3 دی 1399ساعت 1:54  توسط محسن یوسفی  برچسب ها: خدمات مالی, کد اقتصادی , اخذ کد اقتصادی , کد اقتصادی چیست , شرایط اخذ کد اقتصادی , نرم افزار حسابداری , ,

سیستم حسابداری چیست؟

سیستم حسابداری ، عبارت است از مجموعه ای از اجزای به هم پیوسته در داخل یک موسسه که آثار مالی رویدادهای آن موسسه را به صورت ها و گزارش های مالی تبدیل می کنند.

تعریف فوق ، کلیه خصوصیات سیستم حسابداری را در بر میگیرد .سیستم حسابداری مانند هر سیستم دیگری از اجزای به هم پیوسته تشکیل شده است و برای نیل به یک یا چند هدف به فعالیت خود ادامه می دهد. سیستم حسابداری مبدل است ، یعنی رویدادهای مالی را به صورت ها و گزارش های مالی قابل استفاده برای گروه های مختلف استفاده کننده از اطلاعات مالی تبدیل می کند و با تهیه تراز آزمایشی ، اطلاعات بازخورد برای کنترل سیستم حسابداری فراهم می کند.

انواع سیستم های حسابداری از نظر وسایل پردازش رویدادهای مالی

حجم رویدادهای مالی در یک موسسه و توع اطلاعات مالی مورد نیاز ، تعیین کننده سازمان و تشکیلات سیستم حسابداری است .سازمان سیستم حسابداری (تمام اجزای سیستم حسابداری) شامل کارکنان ، سطح تخصص و تجربه آنان ، وظایف و مسئولیت ها ، فرم های مورد لزوم ، روش ها و وسایل و تجهیزات پردازش رویداد مالی است .

در یک سیستم حسابداری رویداد های مالی را می توان توسط نیروی انسانی ، وسایل مکانیکی و یا وسایل و تجهیزات کامپیوتری پردازش کرد.انتخاب وسایل پردازش رویدادهای مالی براساس حجم رویدادهای مالی ، نیازهای اطلاعات مالی و بنیه مالی موسسات صورت می گیرد.

آنچه در تمام سیستم های حسابداری با هر نوع سازمان و وسایل و تجهیزات پردازش رویدادهای مالی مشترک است ، اصول متداول با استانداردهای حسابداری است که در تمام سیستم ها به یک مفهوم و به طور یکنواخت به عنوان دستورالعمل شناسایی و پردازش رویدادهای مالی و تهیه صورت ها و گزارش های مالی به کار گرفته می شود .پ

سیستم حسابداری دستی

به سیستم های حسابداری که در آن ها رویدادهای مالی به کمک قلم و کاغذ و توسط نیروی انسانی پردازش می شود ، سیستم حسابداری دستی می گویند .

ادامه مطلب ...

+ نوشته شده در  دوشنبه 1 دی 1399ساعت 23:35  توسط محسن یوسفی  برچسب ها: خدمات مالی, سیستم حسابداری, نرم افزار حسابداری ,تعریف سیستم حسابداری , حسابداری دستی, ,